teamleider
De teamleider fungeert als schakelfunctie tussen de schooldirecteur en het team. Hij ondersteunt de docenten en mentoren met het voeren van gesprekken met ouders van leerlingen in probleemsituaties en in gecompliceerde conflictsituaties.
Mentor of coach
Elke leerling heeft een mentor of coach.
Deze is de tussenpersoon tussen de leerlingen, hun docenten en ouders. Hij draagt zorg voor de individuele begeleiding van de leerlingen op het gebied van studieresultaten en sociaal-emotioneel functioneren. De mentor probeert in de onderbouw een goede verstandhouding in de groep te bevorderen. Ouders, die zich op de hoogte willen stellen van het wel en wee van hun kind, moeten zich allereerst tot de mentor of coach wenden. Wanneer daartoe aanleiding is, neemt de mentor of coach zelf contact op met de ouders.
Ondersteuningscoördinator
De coördinator is verantwoordelijk voor de realisatie van de juiste ondersteuningsbehoefte van een leerling. Hij/zij overlegt/werkt samen met de mentor, met de leerling en zijn ouders om te bepalen welke hulp nodig is. Hij/zij adviseert docenten en mentoren in hun begeleidende rol. De coördinator bewaakt de procedures en afspraken die over de ondersteuning zijn gemaakt. Hij/zij onderhoudt de externe contacten met betrokkenen rondom de leerlingen.
Ondersteuningspuntbegeleider
Deze begeleider draagt zorg voor de begeleiding van leerlingen in het ondersteuningspunt van de school (OSP). De ondersteuningspuntbegeleider stelt handelingsplannen op en voert deze uit, zorgt voor handelingsadviezen in de reguliere les en voert gesprekken met leerling, ouders en docenten.
Loopbaanbegeleider
De loopbaanbegeleider (LOB-er) ondersteunt leerlingen en begeleidt docenten bij het samenstellen van het vakkenpakket en de studie- en beroepskeuze. Via voorlichting aan groepen en individuele gesprekken probeert hij/zij de leerlingen op het spoor te zetten van vervolgopleidingen en beroepen die passen bij hun capaciteiten, interesses en persoonlijkheid.
Vertrouwenspersoon
Op elke school zijn twee vertrouwenspersonen aangesteld die leerlingen kunnen helpen wanneer er een klacht is over machtsmisbruik of bij situaties waarin zij zich onveilig voelen. Samen met de leerling wordt besproken wat er is gebeurd en wat de juiste weg is om een eind aan de onveiligheid te maken. Er zijn diverse mogelijkheden waaronder het indienen van een klacht of aangifte doen bij de politie. Daarnaast heeft Scholen aan Zee een telefoonnummer opengesteld waar anoniem melding gemaakt kan worden van machtsmisbruik of van andere incidenten (zie hoofdstuk 9.2). Wie de vertrouwenspersonen zijn per afdeling, is in hoofdstuk 11 opgenomen.
Intern ondersteuningsoverleg (IOO)
Voor het stroomlijnen van alle soorten begeleiding is er op iedere afdeling een intern ondersteuningsoverleg ingericht. Het overleg bestaat uit ondersteuningscoördinatoren, ondersteuningspuntbegeleiders, de teamleider(s) en schoolmaatschappelijk werk.
Bespreking van een leerling in het interne overleg gebeurt doorgaans op initiatief van de ondersteuningscoördinator. Vanuit de signalen van docenten, mentor of de leerling en ouders wordt bepaald wat het probleem is en welke begeleiding passend is.
Samenwerkingsverband VO Kop van Noord-Holland
Veiligheidscoördinator
Op iedere school is een teamleider aangesteld als veiligheidscoördinator. De veiligheidscoördinator is verantwoordelijk voor de veiligheidszaken in de school, ook voor aangelegenheden op het terrein van sociale veiligheid (bijvoorbeeld pesten en incidenten). Zie
hoofdstuk 11 voor de veiligheidscoördinatoren. Het Scholen aan Zee Veiligheidsplan is te downloaden van onze website.
Veiligheidscoördinator
Ook is op iedere school een medewerker aangesteld die een rol speelt in het tegengaan van pesten: de anti-pestcoördinator. De anti-pestcoördinator zorgt ervoor dat het anti-pestbeleid op school regelmatig een punt van aandacht is. Wie de anti-pestcoördinatoren zijn, is in
hoofdstuk 11 opgenomen. Het anti-pestprotocol
is te downloaden van onze website.